Segmentacja rynku konsumenckiego – jak to zrobić

Odpowiedni wybór rynku docelowego jest jednym z gwarantów powodzenia działań marketingowych przedsiębiorstwa czy też organizacji. Dokonuje się go przez wieloetapową ocenę atrakcyjności poszczególnych segmentów oraz wybór segmentów docelowych. Podział rynku konsumenckiego odbywa się w oparciu o kryteria takie jak:

• kryterium behawioralne (status konsumenta lub użytkownika, jego stan gotowości, poszukiwane okazje),

• kryterium geograficzne (region, wielkość miasta, typ obszaru, klimat oraz tym podobne kryteria),

• kryterium psychograficzne (klasa społeczna, styl życia, osobowość i tym podobne kryteria),

• kryterium demograficzne (wiek, płeć, wielkość rodziny, profesja, wykształcenie, dochód oraz tym podobne kryteria),

Powszechnie wykorzystywanym w naszych czasach rozwiązaniem, wykorzystanym przez firmy oferujące nam swoje produkty, jest podział rynku konsumentów. Jest to proces polegający na identyfikacji jednorodnych grup nabywców, wymagających różnych modeli marketingowych w celu przekonania ich do zakupu produktu lub usługi.

Podział konsumentów odbywa się na kilku poziomach. Do najważniejszych możemy zaliczyć:

• podział rynku produktów,

• identyfikację kryteriów podziału,

Przedsiębiorstwo posiadające uporządkowaną oraz podzieloną na segmenty zależnie od swoich oczekiwań grupę klientów, może skierować do nich swoją ofertę, wykorzystując zasadę marketingu docelowego. Marketing docelowy umożliwia przedstawieniu konsumentowi oferty najbardziej dopasowanej do jego oczekiwań, a zatem w konsekwencji mającej największą szansę na odniesienie zamierzonego, pozytywnego z punktu widzenia przedsiębiorstwa skutku marketingowego.

telemarketingWięcej informacji na ten temat dostępnych pod tym adresem: http://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_bezpo%C5%9Bredni

Advertisements
Standard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s